10 maj 2011

Marie-Louise Andreassen, torsdag formiddag


Marie-Louise Andreassen har afleveret sit yngste barn tidligt i børnehaven i dag. Nu er hun i morgentrafikken på vej til Hvidovre, hvor hun som Radikale Venstres folketingskandidat i Hvidovre-kredsen skal besøge Risbjergskolen.

”Jeg har i snart 10 år været en del af kommunalbestyrelsen i Gentofte, og min kommunalpolitiske baggrund har givet mig blod på tanden for at fortsætte det politiske arbejde på Christiansborg. Det er første gang, jeg opstiller til Folketinget,” fortæller Marie-Louise og fortsætter:

”Der mangler personer i Folketinget, der har et større politisk kendskab til, hvordan det rent faktisk ser ud ude i kommunerne. Alt for ofte får jeg den tanke, at Christiansborg-politikerne er for langt væk fra virkeligheden.”

Det vil Marie-Louise gøre op med, og i sin valgkampagne besøger hun derfor de mennesker, som hun kalder ”hverdagens eksperter”.

”Jeg er en jordnær politiker, der møder mennesker i øjenhøjde. Jeg tager rundt og taler med folk for at blive klogere på deres hverdag. Nu vil regeringen for eksempel til at lovgive om mål for, hvad børn skal kunne, inden de forlader børnehaven. Jeg mener, det må være rimeligt først og fremmest at spørge pædagogerne, hvad der skal til, før endnu en lov bliver indført.”

Politik fylder det meste af Marie-Louises arbejdsliv og fritid, og i sin valgkampagne gør hun også brug af sin platform som kommunalpolitiker, ligesom hun laver husstandsomdelinger og deler sine flyers ud foran det lokale supermarked. Men i dag er Marie-Louise altså på besøg hos hverdagens eksperter på Risbjergskolen.

”Skolepolitik er en af mine mærkesager. Jeg vil give skolens lærere ro til at undervise, og jeg er godt og grundigt træt af al den kritik, der er haglet ned på landets skoler de seneste 10 år fra skiftende Venstre-ministre.”




Under besøget på Risbjergskolen får Marie-Louise mange kvikke, men også sjove spørgsmål fra eleverne. Nogle spørger, om hun er vikar, mens andre tror, at hun er fra politiet og er på besøg for at holde øje med, om de lærer noget. Men Marie-Louise er ikke undercover-betjent, hun er en engageret politiker, der tror på, at hun kan gøre en forskel, hvis hun bliver valgt til Folketinget.

”Besøget i dag har understreget, hvor vigtigt det er, at landets lærere får lov til at undervise på deres egen måde. De skal ikke bindes på hænder og fødder af ufleksible overenskomster og cirkulærer. I virkeligheden skal vi af med al overordnet skolelovgivning og indføre en mere differentieret lovgivning, som kan være med til at slippe landets folkeskoler fri."
Anna Rørbæk
Kampagneansvarlig
Radikale Venstre

Ingen kommentarer:

Send en kommentar