Vi har verdens mest udskældte folkeskole. Det skal vi ikke finde os i.
Med 29 skolereformer på 9 år og lutter tilsvininger fra politikere og medier, skulle man tro at vi bor i PISA!
Giv nu folkeskolen noget ro og lad vores dygtige skolelærere få en chance for at koncentrere sig om undervisningen. Ellers risikerer vi at det hele vælter.
27 april 2011
Fra Hvidovre til Gentofte
Jeg har den seneste tid været rundt på en række skoler i Hvidovre og Gentofte. Og jeg fortsætter i begge
kommuner og skal også til Ballerup og alle de steder min vej bringer mig. Der er ikke noget nyt i, at skoler er utrolige forskellige. Forskelligheden er afhængig af de børn der er, den måde skolen har organiseret sig på, og hvilke ressourcer skolen har. Dernæst er skolerne præget af de overordnede mål, som de forskellige kommunalpolitikere har besluttet for skoleområdet. I øjeblikket er en af hoveddagsordnerne nedbringelse af de stigende udgifter til specialundervisning og midlet er inklusion. En opgave, der bliver grebet meget forskelligt an, men ens for alle skal opgaven løses i en tid, hvor kommunerne skal spare mange penge. Og hvor skolerne stadig skal håndtere flere krav om dokumentation og faglighed.
Jeg er endnu engang blevet bekræftet i, at der ofte er meget langt fra de meldinger, der kommer fra Christiansborg og det der rent faktisk foregår ude på skolerne. Uanset om vi er i Gentofte eller Hvidovre. Der bliver lagt et stort arbejde for dagen, det skal der ikke herske nogen som helst tvivl om. Og det der går igen er, at engagementet er størst, der hvor lærerne for lov til at bruge deres kreativitet og sunde fornuft omkring, hvordan de skaber den mest optimale læringssituation for de elever de har. Og min oplevelse er at lærerne rigtig gerne vil. Og de vil rigtig gerne videreuddanne sig, lære noget nyt, vidensdele og så videre. Det derfor det er så nødvendigt at vi investere i lærerne, for det er også en investering i børnene både i Hvodovre og i Gentofte.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar